سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سپتیک تانک چیست و چگونه فاضلاب را تصفیه می کند؟

 

سپتیک تانک

امروزه به دلیل مشکلات زیست محیطی پساب خروجی از واحد های تولیدی و صنعتی باید استاندارد های زیست محیطی را داشته باشد. در تصفیه انواع فاضلاب ها به خصوص فاضلاب های بهداشتی از سپتیک تانک به صورت گسترده ای استفاده و بهره برداری می شود  .

سپتیک تانک یک واحد پیش تصفیه است که سبب کاهش بار آلودگی فاضلاب به میزان 50 درصد می شود. فرآیند های فیزیکی و بیولوژیکی اصلی ترین فرآیند هایی هستند که در این دستگاه باعث تصفیه فاضلاب می شوند. این فرآیند ها عمدتا شامل ته نشینی، شناور سازی و فرآیند های بی هوازی بیولوژیکی بوده که هر کدام بخشی از بار آلودگی را کاهش می دهند. این دستگاه یکی از تجهیزات تصفیه خانه به شمار می رود.

سیستم سپتیک تانک ابتدایی ترین سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی بوده که در شرایط بی هوازی (عدم حضور هوا) و در مدت زمان طولانی، موجب تصفیه فاضلاب انسانی می شود.

سیستم سپتیک تانک به صورت دستگاه پیش ساخته از جنس فایبرگلاس و پلی اتیلن طراحی و تولید می شود. در صورت تمایل کارفرما احداث آن در محل مورد نظر به صورت بتنی امکان پذیر می باشد.

نحوه عملکرد سپتیک تانک ها

سیستم سپتیک تانک با اجازه دادن به باکتری ها برای تجزیه طبیعی مواد بالقوه مضر، فاضلاب خانگی را تصفیه می کند. برای این که فاضلاب به طور موثر تصفیه شود باید به اندازه کافی در سیستم سپتیک تانک بماند تا باکتری ها کار خود را به خوبی انجام دهند.

مواد جامد در کف سیستم سپتیک تانک ته نشین می شوند و آن چه از سیستم سپتیک تانک خارج می شود باید مایعی شفاف و بدون بوی بد باشد. عواملی مانند دما، مقدار مایعی که وارد سیستم سپتیک تانک می شود و مواد شیمیایی موجود در فاضلاب می توانند بر عملکرد سیستم سپتیک تانک تأثیر بگذارند. این مایع حاوی محصولات تجزیه شده توسط باکتری است، بنابراین حاوی مواد شیمیایی مانند نیترات ها و فسفات ها و همچنین هر ماده شیمیایی دیگری است که تجزیه نمی شود.

جامداتی که در سیستم سپتیک تانک ته نشین می شوند در نهایت باید حذف شوند، بنابراین برای این که سپتیک تانک به طور موثر عمل کند باید منظم لجن زدایی انجام شود.

معمولاً تخلیه مایع از سپتیک تانک به یک میدان زهکشی هدایت می شود. این شبکه شامل لوله هایی مدفون در زیر خاک است که در آن تخلیه مایع به خاک خیس می شود. در این ثسمت بیشتر توسط باکتری های خاک تجزیه می شود و توسط گیاهان به عنوان مواد مغذی جذب می شود. مهم است که شرایط خاک برای دفع این پساب مناسب باشد، در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

در برخی موارد، جایی که خاک خیلی کم عمق است، یا جایی که سطح ایستابی خیلی نزدیک به سطح زمین است، می توان از یک تپه برآمده از خاک استفاده کرد. این امر می تواند کمی گران باشد و ممکن است نیاز به مقدار قابل توجهی خاک برای واردات داشته باشد و ممکن است نیاز به نصب یک پمپ برای انتقال فاضلاب به داخل تپه باشد. خاک با زهکشی خوب با بیش از 2 متر خاک بالای سطح آب بهترین گزینه است.

اگر هیچ زمینی برای غوطه ور شدن پساب مناسب نباشد، جریان خروجی از سپتیک تانک قبل از ورود به آبراهه نیاز به تصفیه بیشتری دارد. این کار را می توان با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب یا فیلتر های بیولوژیکی انجام داد. همچنین ترشحات را می توان با استفاده از یک بستر شنی که به درستی ساخته شده است یا با استفاده از فیلتر شنی تصفیه کرد. هر دوی این گزینه ها به مساحت زیادی از زمین نیاز دارند.

سپتیک تانک

چه چیزی نباید وارد سیستم سپتیک تانک شود؟

سپتیک تانک شما برای تصفیه فاضلاب طراحی و ساخته شده است. فاضلاب از طریق لوله های خانه شما باید به لوله ورودی سپتیک تانک متصل شوند.

از آن جایی که سپتیک تانک با اجازه دادن به باکتری ها برای تجزیه محتویات داخل مخزن سپتیک تانک کار می کند، مهم است که مطمئن شوید چیزی وارد مخزن سپتیک تانک نمی شود که مانع از کارکرد این فرآیند شود.

آب زیاد

اطمینان حاصل کنید که لوله ها و زهکش هایی که آب باران را حمل می کنند به سیستم سپتیک تانک شما متصل نیستند. این امر می تواند محتویات سپتیک تانک را قبل از تجزیه شدن بشویید و باعث آلودگی و خطرات سلامتی شود.

وقتی از ماشین لباسشویی استفاده می کنید، به طور هم زمان از دوش گرفتن خود داری کنید، تا چرخه ماشین لباسشویی به پایان برسد. این امر از ورود آب بیش از حد هم زمان به سپتیک تانک و تخلیه زباله های تصفیه نشده جلوگیری می کند. به این فکر کنید که در هر زمان چه مقدار آب از خانه شما خارج می شود و آن را در یک جریان قابل کنترل نگه دارید.

آب خیلی کم

برای حفظ یک جمعیت سالم از باکتری ها، سیستم سپتیک تانک شما باید جریان فاضلاب منظم داشته باشد. این امر باعث می شود که هوا به مایع اضافه شود و باکتری ها بیشتر رشد کنند. به عنوان مثال، در خانه هایی که برای مدتی در آن ها کسی سکونت نکرده است و برای مدت طولانی بدون استفاده باقی بمانند، سیستم سپتیک تانک آن ها کارایی کم تری خواهند داشت. اگر این اتفاق افتاد، سعی کنید در ابتدا اجازه دهید مقادیر کمی از آب فاضلاب وارد مخزن سپتیک تانک شود تا سیستم سپتیک تانک مجددا احیاء شود.

مواد شیمیایی که عملکرد باکتری را متوقف می کند!

بسیاری از مواد شیمیایی خانگی وجود دارند که برای از بین بردن همه باکتری ها طراحی شده اند. شما هرگز نباید اجازه دهید این مواد شیمیایی وارد سیستم سپتیک تانک شما شوند. از بین بردن باکتری های موجود در مخزن سپتیک تانک منجر به خروج فاضلاب تصفیه نشده و فاضلاب از مخزن سپتیک تانک می شود، لوله های شما را مسدود می کنند و باعث ایجاد مزاحمت و خطر بالقوه برای سلامتی می شود. مواردی که باید از آن اجتناب کنید عبارت است از؛ سفید کننده، رنگ، مواد ضد عفونی کننده، آفت کش های باغبانی، دارو ها، حلال هایی مانند مایعات پاک کننده و رفع انسداد مایعات حاوی سود سوزآور. محصولات پاک کننده ای وجود دارند که به طور ویژه برای استفاده در سپتیک تانک ها طراحی شده اند، بهتر است آن ها شناسایی کنید و از آن ها استفاده نمایید.

روغن و چربی

روغن ها و چربی ها باعث سفت شدن و مسدود شدن لوله ها و زهکشی ها می شوند. روغن ها و چربی ها در مخزن سپتیک تانک شکسته نمی شوند، بنابراین در بالای مخزن سپتیک تانک شناور می شوند و یک کف ضخیم ایجاد می کنند. روغن ها و چربی ‌هایی که وارد آبگیر می ‌شوند می ‌توانند خروجی ‌ها را مسدود کرده و از عملکرد باکتری ‌های خاک جلوگیری کنند.

مواردی که سپتیک تانک را خراب نمی کنند!

اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز داخل مخزن سپتیک تانک نمی رود که آن را خراب نشود، مانند کاغذ (به غیر از دستمال توالت که برای متلاشی شدن طراحی شده است) زباله های بهداشتی، پنبه، پوشک نوزاد و غیره.

مواد شوینده حاوی فسفات

شما می توانید محصولات پاک کننده ای را خریداری کنید که حاوی فسفات نیستند، این محصولات به محصولاتی که حاوی فسفات هستند ارجحیت دارند. فسفات ها در یک مخزن سپتیک تانک تجزیه نمی شوند، بنابراین از آن عبور می کنند و در خاک و در نهایت در جریان های آب قرار می گیرند. آلودگی فسفات یک مشکل مهم در مسیر های آب، حوضچه ها و دریاچه ها است.

سپتیک تانک